ROZHOVOR
Datum: 11.10.2010
Napsal: juki
Béla En: "Je nasnadě, že si diváci Frisbee dostatečně nevážili..."
Mnoho čtenářů nepochybně zaregistrovalo rozruch, který vyvolal nedávný odchod dlouholetého moderátora pořadu Frisbee, Bély Némeshegyiho. Poslední díl o velkém producentském podvodu si po jeho odchodu z televize Óčko nenechalo do dnešního dne ujít více než šedesát tisíc diváků. Netrvalo dlouho a po dlouhé době uzrál čas na výživný rozhovor. A o čem, že bylo naše povídání? O historii jediného pořadu o elektronické taneční hudbě v českém televizním éteru, jeho zákulisí, situaci v televizi Óčko a důvodech radikálních změn. Doporučuji a přeji hezké čtení!
Ano, ještě jako student jsem poměrně dost času investoval do hraní počítačových her a toužil jsem je recenzovat v tehdejším časopisu. Bohužel jsem na nábor redaktorů nepřišel včas, takže jsem se nakonec rozhodl vydávat časopis vlastní. Byl to vlastně software - elektronický magazín Pařeniště, který si lidi posílali po BBSkách - předchůdci internetu. Šlo o docela úspěšný elektronický magazín a díky němu si mě všimli v novém periodiku s názvem Score, kam jsem po čase nastoupil jako recenzent. Do psaní mi často hrálo pražské Radio 1 a jednou jsem na jejich webové stránky poslal dotaz, co všechno člověk musí udělat pro to, aby mohl moderovat. Odpověděla Klára Nemravová, že prakticky nic a že ať se přijdu ukázat a uvidí se. Přišel jsem tam s nápadem udělat pořad o hudbě používané v počítačových hrách a vedení rádia to zaujalo. Postupně jsem se seznámil s DJi a jeden z nich, Nigel Demon, mě nechal chodit do jeho Klubu X, který stál na místě legendárního Sluníčka, abych se tam naučil mixovat.

Stal ses teda regulérním moderátorem úspěšného rádia a po ukončení aktivit v herním světě se začal hudbě věnovat naplno.
Kromě práce v rádiu jsem psal pro různé hudební časopisy, jako Rock & Pop nebo tehdejší Tripmag, který v té době redakčně vedl Honza Babka. Po jeho odchodu mi vydavatel místo šéfredaktora nabídl a já jsem ho s radostí přijal. Zůstal jsem tam dva roky a i když se vyskytly tu a tam problémy, jsem rád, co se nám za tu dobu podařilo vytvořit. Mezitím se objevila i nabídka práce v České televizi, kde jsem se na čas vrátil k počítačovým hrám a moderoval pořad Game page. Měli jsme tam hezké virtuální studio a i platové podmínky byly vynikající. S postupujícím věkem jsem však ztratil s hrami kontakt a motivaci, takže jsem po nějakém čase odešel.

Jak došlo k tvému angažmá v televizi Óčko?
Moje kolegyně v Radiu 1 Petra Ludvíková tou dobou pracovala jako dramaturg na Óčku u pořadu Frisbee. Jednou mě pozvala jako hosta a zároveň požádala o spolupráci s tím, že by nebylo od věci vytvořit moderátorský tandem. Chvíli jsme to zkoušeli, ale zjistili jsme, že máme trochu jiný vkus i představu o směřování pořadu, takže jsme nakonec začali pořad dělat na střídačku každý sám. Ve firmě se později změnilo vedení a Petra musela odejít. Na její místo přišla modelka a v té době začínající DJka Míša Salačová. Upřímně jsem z toho byl dost rozpačitý, protože jsem o ní do té chvíle neslyšel zrovna pozitivní reference a málokterá modelka je i dobrá moderátorka. Měl jsem velké obavy, ale naštěstí se ukázalo, že Míša je super holka. Oba jsme byli hrozně překvapení tím, jak jsme si hned padli do noty. Byli jsme v kontaktu snad každý den a navzájem jsme se motivovali v tom být lepší. Vzpomínám si na to, jak jsme se vrátili k úvodníku z XMAGu, který jsem napsal poté, co Míša začala hrát. Dal jsem k němu její fotku s mojí hlavou a vlastně až s několikaletým zpožděním jsem se dozvěděl, jakou to u ní vyvolalo reakci. Docela jsme se tomu zasmáli. Ono se opravdu nedalo moc čekat, že bude mezi modelkami tak velká výjimka :). Spolupracovali jsme tedy velmi úzce a dokonce jsme i společně hráli na sérii parties Frisbee Live v Chapeau Rouge.

Všechno tedy klapalo na jedničku. Tedy až do chvíle, kdy Míša otěhotněla a musela odejít.
Míša odešla s tím, že se po porodu vrátí. Chtěl jsem Frisbee do té doby moderovat sám, nicméně to se vedení televize vůbec nelíbilo. Začala se shánět za Míšu náhrada. Na konkurzy chodili nejrůznější lidé, včetně poměrně známých tváří, ale nikdo neuspěl. A nakonec se objevil Raego, mladý klučina, kterému řekli, že David Guetta má být pro něj hlavním interpretem, a slibovali si od něj, že přitáhne mladé komerční publikum. On si pořad začal dělat podle svého a ani příliš nereagoval na nabídky pomoci ode mě ani od Míšy. Nejenže jeho pořady už nebyly nekomerční, ale často šly i za hranice taneční hudby. Nikdo se bohužel nepozastavil nad tím, že Frisbee už není pořad o taneční hudbě a začíná ho sledovat úplně jiná skupina lidí.
Jak vlastně situace v televizi Óčko vypadá?
Óčko má svoje vedení, pod kterým je programová ředitelka a dramaturg. Oba dva možná rozumí svojí práci, ale ani jeden z nich nerozumí hudbě. Dramaturg se v podstatě orientuje pouze podle světových hitparád a dodává k tomu domácí skladby s komerčním potenciálem. Chápu, že sledovanost je důležitá, ale určitě ji lze dosáhnout i vkusněji. Óčko má spektrum svých pořadů, mezi nimiž jsou kromě písniček na přání a podobných věcí i úzkoprofilové žánrové věci typu Frisbee. Pochybuji, že vznikly, aby měly velkou sledovanost, spíš šlo o žánrovou pestrost hudební nabídky. Jakmile ale přišla finanční krize, věci se začaly měnit. Skončila spousta pořadů a odešla řada moderátorů. Vlastně mi tuhle někdo v Óčku řekl, že jsem tam z těch dlouholetých zbyl jako poslední. :)

Změny se nakonec dotkly i tvého pořadu…
Vzhledem k tomu, že marketing Óčka nefungoval a nebyl za šest let schopný pro Frisbee najít sponzora nebo jiný dostačující finanční přínos televizi, začala pro Óčko pracovat specializovaná agentura. Reklamní časy údajně naplňuje dobře, bohužel s příchodem peoplemetrů to vypadá, že žánrové pořady mají mizivou sledovanost. Další věcí, která se týká Frisbee, je to, že ani promotéři velkých festivalů či klubů, nedávali pořadu téměř žádný reklamní prostor. Čekal bych z jejich strany nějakou aktivitu. Jenže ono je to těžké, když všichni chtějí všechno zadarmo, Aleš Bleha a Pavel Tesař mají kvůli dluhům na Óčku stopku a United Music radši inzeruje na Evropě 2, protože jejich publikum vlastně ani z taneční scény není a nějaké Frisbee je vůbec nezajímá.
Na druhou stranu se dá zodpovědně konstatovat, že Frisbee byl během svého fungování relativně unikátní pořad. Ani v zahraničí podobné pořady o taneční hudbě ve větší míře neexistují…
To je naprostá pravda. Dokonce i takový Pete Tong ve Velké Británii vysílá pouze na internetu. V zahraničí taneční pořady pochopitelně existují, ale jsou výhradně komerční. Je nasnadě, že si diváci Frisbee prostě dostatečně nevážili.

No a čím si to vysvětluješ?
Co si budeme povídat, taneční scéna je v současné chvíli ryze minoritní záležitost. Navíc po večerech chodí většina lidí za zábavou a nedívají se doma na Óčko. Velký krok dopředu byl prodej pořadů internetovému portálu Stream.cz, nicméně zdejší sledovanost žádné peoplemetry nezaznamenávají. Mojí vlastní aktivitou bylo umisťování dílů Frisbee na kanál YouTube. Ten se mimochodem velice osvědčil, protože například rozhovor s Deadmau5em, který jsme natáčeli před rokem a půl, sbírá ohlasy skoro obden a vidělo ho přes 60 000 lidí. Až takové věci podle mě mají opravdový smysl.
Velký rozruch a rekordní sledovanost získal rozlučkový díl. Můžeš ho přiblížit čtenářům, kteří ho ještě neviděli?
Byl to díl, ve kterém jsem lidem řekl, jak je to doopravdy s Davidem Guettou a potažmo taneční scénou. Řešili jsme například fakt, že první dvě alba mu složil někdo úplně jiný. A i když si v současnosti možná skladby vytváří sám, stále vykrádá od ostatních umělců osvědčené motivy. Postavil jsem vedle sebe několik jeho skladeb a názorně to všem ukázal.

Když se nad tím tak zamyslím, nebyla to první opravdu velká kauza tohoto typu? Já jen, že kdyby jich bývalo bylo víc, možná by byla sledovanost nepoměrně větší.
Pořad se nějak vyvíjel a reagoval na aktuální vývoj. Před pár lety tyhle věci nebyly podle mého názoru zase až tak palčivé. Svého času jsme měli podobného hosta, totiž LayDeeJane, která o těchto věcech mluví poměrně otevřeně. I ona má svého producenta, ale alespoň to přizná. Každopádně poslední díl trhnul rekordy, co se sledovanosti týče. Už ho vidělo přes 50 000 lidí. Spousta lidí reagovala tak, že si do té doby vůbec neuvědomovali, že ty skladby jsou de facto stejné. Reakce byly opravdu různé. Někdo třeba vůbec neřeší, že z nich někdo dělá blázny. Lidi nechápou rozdíl mezi samplováním a vykrádáním nebo jim podobné chování jako to Guettovo přijde v pořádku, protože "je to dneska normální". Radši se spokojí s tímhle brakem, který jim servírují rádia, než aby si poslechli něco méně známého, ale mnohem hodnotnějšího a lepšího. A že té dobré muziky je spousta!